Přes Barrandovský most do Hlubočep a výhledy na Vltavu
Sárky sobotní narozeniny jsme oslavili trochu netradičně výletem. Náš výlet začal v Braníku, jdeme přes několik přechodů až ke stezce, která nás dovede až k Barrandovskému mostu. I když velmi často tudy jezdíme, jde většina z nás po něm poprvé. Je to docela zážitek, řeka Vltava pod námi a Barrandovské terasy před námi.
Barrandovský most
Barrandovský most je pražský silniční most přes řeku Vltavu vybudovaný v letech 1978–1988. Spojuje čtvrť Hlubočepy na levém břehu a Braník na pravém břehu, je pojmenován podle Barrandova, podle přilehlé Barrandovské skály a navazující komunikaci K Barrandovu. Otevřen byl 20. září 1983, jeho celková délka je 352 metrů a šířka 55 metrů. Most a nejvytíženější dopravní tepna v ČR prochází v několika etapách rozsáhlou rekonstrukcí. Další etapa započne 11. března 2024.
Barrandovské terasy
Stezka pod mostem nás pak přivede až pod nově téměř zrekonstruované Barrandovské terasy. I tady se toho hodně změnilo, byly jsme tady naposledy, když se terasy připravovali na rozsáhlou a složitou rekonstrukci. Současný majitel, liberecký podnikatel Michalis Dzikos, se rozhodl restauraci rekonstruovat a doplnit ji přístavbami s nájemními apartmány. Za účastí předních architektů z Brna – Ladislava Kubu a Tomáše Pilaře. My stojíme u původního bazénu, pod terasami, tady dole se toho zase tak moc nezměnilo.
Pokračujeme pak zpět po cyklostezce a odbočujeme doleva, podél Dalejského potoka ulicí Holyňská , přes silnici Na Srpečku. Podcházíme viadukt.
Hlubočepské viadukty
Jihovýchodní viadukt
Delší a vyšší z viaduktů, jihovýchodní (označován též jako dolní) je 115 metrů dlouhý a 23–25 metrů vysoký. Překlenuje na úrovni Na Srpečku Hlubočepskou ulici a železniční trať 173 vedoucí údolím. Most má sedm oblouků a částečně leží v oblouku. Pole mezi třetím a čtvrtým pilířem je vyplněno ocelovou konstrukcí. Viadukt je chráněn jako kulturní památka Viadukt Buštěhradské dráhy.
Pokračujeme k přírodnímu parku Železniční zářez. Zastavíme se v hospůdce Občerstvení u Prokopa. Máme štěstí, že svítí sluníčko a tak si sedáme ven pod zastřešení a dáme si pivko. Dřevěné stoly a lavice se během pár minut zaplní. Nad hospodou je vidět oblouk z viaduktu.
Severozápadní viadukt
Severozápadní viadukt (označován též jako horní) leží 500 metrů od jihovýchodního a překlenuje Hlubočepskou ulici v místě před začátkem Prokopského údolí. Most má pět oblouků a je 92 metrů dlouhý a 20 metrů vysoký. Od roku 2006 je viadukt kulturní památka.
Skalničková zahrada Hlubočepy
Hezky se tu sedí, ale pokračujeme dále do kopce, silnicí nad Prokopem. Míjíme skálu, kde se nachází Tip TuGu – skalničková zahrada Hlubočepy, unikátní je začlenění rostlin, keřů a stromů do malého vápencového lůmku, který je zcela přirozeným prostředím pro krasovou vegetaci.
Prokopské a Dalejské údolí
Pokračujeme trochu rozbahněnými cestičkami do kopce až na vrch Děvín, kde už se začínají otevírat krásné výhledy nad levým břehem Vltavy. Děvín a území kolem, je součástí přírodního parku Prokopské a Dalejské údolí, vrchol spadá do národní přírodní rezervace Prokopské údolí. Jdeme pak k přírodní památce Ctirad – nachází se na severním okraji návrší Děvín nad Zlíchovem včetně zářezu Přírodní památka Ctirad se silnice u Dívčích Hradů a opuštěného lomu Bílá skála východně pod železnicí. Chráněné území je ve správě Magistrátu hlavního města Prahy.
A právě začíná pršet, když sestupujeme mezi vilami na Radlickou. Parádní 12km dlouhý výlet jsme si moc užili!.
Přidat komentář