Kréta v zimě

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Řecko » Kréta v zimě

Kréta, nejzelenější ostrov Středomoří

Je únor, na dovolenou máme přesně 11 dní. Času je málo a tak nakonec,  i díky skvělé předpovědi počasí, volíme Krétu. Z Česka se nyní na Krétu nelétá, protože není sezóna a tak náš let míří do Athén a odtud potom do Heraklionu. Asi jediným minusem takového rozhodnutí je cena letenky.

Co na sebe?

Co vzít sebou na sebe je trochu složitější, protože nás počasí může i díky vysokým pohořím na Krétě ještě dost překvapit. Do kufru balíme letní i zimní oblečení, teplé boty a čepice. Do povolené váhy 8 kg příručního zavazadla nemáme šanci se vejít a tak přikupujeme ještě další zavazadlo navíc /23 kg asi za 30 EUR/. V horách jsme teplé oblečení využili několikrát, hodila se větrovka, pevné boty i čepice. Mimo horské úseky jsme byli oblečení většinou v šortkách a triku. Ráno a večer bylo chladněji a tak se hodily i dlouhé kalhoty a svetr.

Plán naší cesty

Je  pátek 12. února. Přistáváme v Heraklionu, hlavním městě Kréty. Heraklion  nás vítá nádherným západem slunce. Máme zde na 2 dny zabukovaný hotel Kastro. Do města to autem trvá deset minut, jezdí tu městská doprava, ale my volíme taxík /cca 10 EUR. Hotel Kastro je velmi přívětivý. Náš plán 10. denního pobytu na Krétě je, vypůjčit si  auto a Krétu trochu procestovat, chceme se podívat i do hor.

Kréta

Ubytování v zimě

Dalších 7 dní máme zabukovaný hotel  ve městě Chania, odkud budeme na výlety vyrážet. Hotel Argo Beach pro nás připravil několik zklamání, objednané snídaně se nekonají. Nemá je prý, kdo uvařit, to vám ale Booking. com neřekne! Další chybou je, že jsme hotel bez možností vrácení peněz zarezervovali na tak dlouhou dobu. My se prostě nikdy nepoučíme! O službách, čistotě si můžeme nechat jenom zdát, vždyť přeci není sezóna 🙁 . Velká chyba je, že nemáme pokoj aspoň s možností si ohřát vodu na čaj a kávu. Wifi máme zdarma, ale bohužel nám nikdo neřekl heslo, v recepci jsme vyděli živého člověka jenom při příjezdu. Jediné, co je splněno, je krásný výhled na moře a staré město. Máme 2 balkony, ale v zimě nevyužijete ani jeden a při našem výletování už teprve ne! Velmi brzy ráno odjíždíme a večer se vracíme za tmy…no, příště budeme chytřejší.

Větší města mají dostatek otevřených hotelů i penzionů, jsou otevřené obchody, restaurace i kavárny. Přímořská letoviska a horské střediska však v únoru mají ubytovací kapacitu hodně omezenou, jsou vetšinou zavřené a i jídlo, taverny a další služby by jste hledali marně. Určitě, ale vždy nějaké ubytování seženete. Zimní období je skvělé i pro dobrodruhy a pro ty, kteří rádí spí pod širákem nebo ve stanu. Také jsme jedince ve stanu pod horami, na pláži v Sougia, objevili.

Kréta v únoru

Shrnuto jedním slovem, zimní Kréta je skvělá! Každným dnem nám Kréta před očima krásněla a zelenala. Mít tak ještě týden ! Předpověď počasí se naplnila do posledního dne. Slunečné dny, přes den 21 až neuvěřitelných 28 stupňů Celsia. Za těch 9 dní vyrostla tráva o 30 cm, rozkvetlo spousty barevných bylinek a kytiček, ibišky, dozrály mandarinky, pomeranče i citróny, sklízely se na mnoha místech olivy. Ochutnat mandarinku a pomeranč přímo ze stromu, vidět opuštěné pláže s pískem bílým, černým i růžovým,  moře klidné i divoké. Hory, které se oblékají do jarních barev i ty  zasněžené. Koupat se v průzračné vodě (sice trochu ledovější ) v únoru a být na ostrově opuštěným turistou, je sen!

Chania

Sníh na horách

Nejvyšší pohoří na Krétě byla pokryta sněhem. V kontrastu  s tyrkysově modrým mořem neuvěřitelný pohled. Kréta má tři pohoří. Na západě pohoří Lefka Ori s vrcholem Pachnes /2453 m n.m./, na východě pak pohoří Dikti s vrcholem Dikti /2148 m n.m./ a  ve střední části ostrova pohoří Idi Oros s vrcholem Psiloritis /2456 m n.m./. Hory jsme navštívili v oblasti Národního parku Samaria. Hory jsou v únoru opuštěné, není sezóna a tak není možné některé výlety absolvovat. Kaňon v NP Samaria je uzavřen. Výšlap ke sněhovým plotnám jsme si nakonec udělali po turistické E4 směrem na Omalos. Turistické značení v horách je dobré. My jsme vyzkoušeli část trasy E4 po žluté a  modré značce. Zázemí pro turisty  v zimě téměř nulové.

Rostlinstvo

V únoru začínají po celé Krétě kvést mandloně, kvetou ibišky. V horách rostou stromy a mnoho druhů bylin: např. Izop, rozmarýn, tymián, cesmínové duby, rohovníky (stromy s karátovými semínky) a spousta keřů, většinou řečíků. Na horách jsou polopouště, lesostepi, suché louky, sutě. Je tu mnoho  olivových sadů  a vinohradů.  Olivovníky jsou zavlažovány, všude vidíte stovky metrů plastových černých  trubek, které končí spoustou roztodivných kohoutů. Trubky vedou kolem silnic všude, není to žádná paráda, ale bez vody by asi stromy nepřežily.  Na Krétě roste na 2000 druhů rostlin, z toho na 160 druhů rostlin endemických. Když sjedete z kopců jsou zde oblasti, kde jsou obrovské plochy poseté fólijovníky. Tady  pěstují velké množství zeleniny, okurek, rajčat, paprik, cuket.. a dalších. Jediná nížina Kréty je Meserská nížina, která je největší nížinou v celém Řecku.

Kozy Kri – Kri

Ve vyšších polohách a v horách na ně narazíte všude. O kozách je psáno již v Odyssei. Koza bezoárová (Capra aegagrus) je předkem kozy domácí. Tady na Krétě žije jejich menší poddruh, který je zde pojmenován Kri-Kri. Na Krétě jsme je v horách i u pobřeží potkali mnohokrát. Myslím, že kozy sežerou, pokud mají přístup, všechno. Pouze v jednom z národních parků na pobřeží, jsme viděli pletiva a zátarasy proti kozám. Kozy se živí  bylinami a to i velmi aromatickými, které jiná zvířata nežerou. Nepohrdnou ani různými listy ze stromů a keřů. Mají malou potřebu vody a většinou se spokojí s vodou, která je v malém množství obsažena v potravě. Kozy rádi lížou sůl, která je na pobřeží.

Počasí

Středomořské počasí na Krétě přináší mírnou zimu, více srážek, ale i slunce a v horských oblastech sníh. Díky vysoké vlhkosti je zima a brzké jaro  nejvhodnější pro bujení rostlinstva a Kréta patří k nejzelenějším ostrovům ve Středozemním moři.

Moře a koupání
Já miluji  více moře a Honza hory. Zimní Kréta nám splnila vše. Opuštěné pláže, v létě natřískaná letoviska zela prázdnotou. Teplé počasí nám dovolilo se i několikrát vykoupat. Voda měla nějakých 16 stupňů, někde možná i méně. Ten pocit, když se nám podařilo se překonat a koupat se v průzračném moři s panoramatem zasněžených hor, je nepopsatelný.

Kréta

Pláže a moře

Za tu dobu jsme jich navštívili několik, jedna krásnější než druhá. Moře na Krétě je čisté a průzračné. Mnoho pláží je hůře dostupných a to je také velmi lákavé. Dostanete se k nim jenom po moři, přejezdem těžších terénů nebo pěšky. Bílé písečné pláže střídají pláže s tmavým pískem a štěrkem, krásné jsou pláže s růžovým pískem a pláže kamenité.

Elefanisos

Jídlo

Ovoce a zelenina na Krétě v únoru je rozmanitá, čerstvá a lákavá. Popisovat lahodné chutě  řeckého salátu s olivovým olejem a čerstvým sýrem i olivami, musaku, obrovské fazole, červené nakládané papriky, mořské potvory a ryby, lamb na různé způsoby, skvělé víno i pivo, není třeba. Jako tradiční jídlo nám byla nabídnuta hustá fazolová polévka fasolada. Polévka je pouze s kořenovou zeleninou a řapíkatým celerem, maso chybí.  Měla by se servírovat  s černými olivami, chlebem, neměly by chybět solené ančovičky, syrová cibule a sůl, do které se cibule „namáčí“. Polévku jsme jedli třikrát a opravdu to byly obrovské rozdíly, nejhorší jsme jedli na trhu v Heraklionu, nejlepší pak v domácí taverně v Paleochoře i v Rethymnu. V žádné restauraci nám k tomu nedali , až na chleba, ty správné přísady. Voňavá a dobře udělaná káva i čaj z horských bylin (mountain tea) s medem a citronem, k snídani řecký jogurt, opečené chlebíčky s česnekem, olivovým olejem a kořením…Fascinovali nás i právě vykopané brambory, dobré máslo, mléko i kefír. Mńam, hubnout budeme až doma, to se tady nedá.

Hlavní oblasti Kréty

Severní pobřeží je plošší a horizontálně členitější, zde také leží hlavní krétské přístavy a největší okresní města  čtyř hlavních oblastí Chania, Rethymnon, Heraklion, Agios Nikolaos a Sithia. Podmínky pro zemědělství v horských oblastech jsou horší, ale mezi pohořími se nacházejí úrodné roviny, náhorní plošiny: Messará, Omalos, Lasithi.

Rethymo

Památky

Zimní období je vhodné hlavně na turistiku a poznávání. Památky, monastýry jsou mimo víkendy většinou zavřené. Někdy jsme měli štěstí, že nás pustili i do těch zavřených. Kostely, archeologické památky, kterých je na Krétě velké množství,  otevřené jsou.

Heraklion

Kréťané v zimě

Když trochu hřeje slunce tak chvíli posedí v některých ze zdejších kavárniček. Pijí kávu, čaj a vodu a klábosí. Spíše muži a omladina. V přístavech je vidět malé množství rybářů. V horách potkáte tak nanejvýš nějakého baču. Vidět nějaké větrem ošlehané domorodce se vám poštěstí pomálu. Oblečení typické pro naši zimu, teplé bundy, čepice, kozačky.

Půjčení auta na Krétě

Auto jsme měli objednané přes rezervační systém. Systém půjčování je stejný nebo podobný jako jinde na světě. Myslím, že by bylo lepší si auto vyzvednout hned při příletu a odevzdat před odletem. Ale nakonec mít nějakou rezervu špatné nebylo, protože úzké uličky a neznalost dopravy Heraklionu ve tmě by nemuselo dopadnout dobře.

Jedinou, pro nás nepochopitelnou překážkou bylo, že objednaná navigace, prostě nebyla. Opravdu nás pobavil pracovník půjčovny, vytáhl jednoduchou mapu Kréty a s úsměvem řekl, to je dobrá navigace. Nevěřte tomu, pokud trochu více cestujete a nejezdíte jenom po hlavních tepnách Kréty, tak budete mít problém. My jsme měli podrobnou mapu, koupenou v Česku a jenom díky tomu jsme měli z velké části vyhráno.

NP Samaria

Mimo hlavní silnice, hlavně při vjezdu do horských úseků, nebo na úžiny a výběžky jsou silnice hodně dramatické. Směrové cedule a to i na dálnici jsou velmi časo přestříkané a nečitelné! Mnoho úseků je zasypáno menšími a většími kameny, na úsecích jsou velké výmoly, není zpevněná krajnice a  chybí svodidla. Ve vyšších oblastech jsou dalšími účastníky provozu ovce a kozy a to ve velké převaze. Také je třeba říci, že do těchto úseků by bylo lepší si půjčit nějaké menší, ale terénní auto. Pokud nejste zkušený řidič na tyto úseky nejezděte.