Lysá Hora

Královna slezských hor – Lysá hora

Lysá Hora – moje trochu noční můra a nakonec krásná a nevšední vzpomínka. Beskydy nám připravily tu nejkrásnější paletu barev a slunečné počasí, krásné výlety i neskutečné výhledy, tajemná zákoutí i příjemné lidi. Výstup na Lysou jsme odkládali až na poslední prodloužený den.

Rozcestí Lukšinec

Je pondělí a tak turisté jistě odjeli zpět do svých domovů. Večer nás čeká ještě daleká cesta do Prahy a tak po snídani vyrážíme. Je trochu chladno, ale příslib slunečného počasí si plně vychutnáme už po cestě a pak  na samém vrcholu. První část cesty jdeme lesem , míjíme pár osamocených chaloupek a první zastávku si děláme  na rozcestí Lukšinec. Sem tam kolem projde nějaký šílený adrenalista, kdy jeho tempo nám připadá vražedné, a ani se nesnažíme jej napodobovat.

cesta na Lysou horu

Vrchol Lysé hory a je vidět Tatry

Po cestě ještě zastavíme na pár slov s milým  chlapíkem z Ostravy . Ukazuje do údolí na smogovou deku a říká, jak rád při každé příležitosti utíká sem do krásných Beskyd. Výhledy začínají být krásné a provázejí nás pak až na  samý vrchol. Jsme u cíle. Prostředí na Lysé Hoře je teď jedno velké staveniště a tak moc nelahodí oku, ale to co je vidět okolo je skvostné. Nádherné vrcholy Tater a celé panorama okolo  se vám zaryjí do srdce. Nádhera.

Ač v údolích hlásí inverzní nepříjemné a chladné počasí, tady sedíme v triku a spíše se snažíme chvíli před spalujícím sluncem schovat. Posvačíme , dáme si jedno točené ze zdejšího bufetu , šťastni , že jsme výstup zvládli  a pomalu se vracíme zpět.

Lysá hora

Horské smrčiny a unikátní les

Horské smrčiny – vzácnost nejvzácnější  –  snad každý zná pohádku , že sůl je vzácnější než zlato. Co je asi nejvzácnější na Lysé Hoře ? Asi by se mnozí hádali „ je to výhled“ „Ale kdepak, je to čmelák pyrenejský .“ Ne, je to bývala sverní sjezdovka“ atd.. A král by se rozčílil : „ Cože obyčejný les ?“ a možná by Marušku vyhnal. Je těžké určit, co můžete na Lysé hoře vidět nejvzácnějšího. Mezi největší vzácnosti na Lysé ale skutečně patří les. Takový les se v Beskydách vyvinul jen na třech nejvyšších vrcholech na Kněhyni, Smrku a Lysé hoře. Vědci o něm tvrdí, že je unikátní, i když je ovlivněný člověkem.

„Mrtvé stromy „ – zde nejsou známkou špatného lesního hospodaření či nedostatečné péče o rezervaci. Slouží jako mechanická ochrana (větrolam) níže položených porostů před prudkými větry. Zároveň chrání přirozené zmlazení dřevin před extrémními klimatickými podmínkami nejvyšších poloh Moravskoslezských Beskyd.

Trasy

Na Lysou vede několik tras od trochu lehčích až po ty náročné. Je dobré mít mapu místa a okolí, v některých místech , neznalí prostředí, by jste mohli tápat. Ať už oslovíte pracovníky informačního centra nebo ochotné  a znalé rodáky, je dobré si cestu dobře připravit. Při krásném slunečném počasí asi není důvod k obavám, ale při zhoršení počasí a mlze by jste mohli zabloudit. Naše výchozí stanovisko byla Ostravice a začínali jsme po červené značce.

Lysá hora (1323 m) je nejvyšší hora  Moravskoslezských Beskyd  a zároveň královna všech slezských hor.   Leží mezi obcemi Krásná, Malenovice, Ostravice a Staré Hamry.

První písemná zmínka o Lysé hoře pochází z roku 1261, kde je ve staré listině jmenována jako Lissa huera. Význam hory začal vzrůstat až s rozvojem turistiky, ke kterému zde docházelo koncem 19. století. Výstupy, či lašsky „výplazy“ na nejvyšší vrchol Beskyd se už v první republice proslavil český básník Petr Bezruč. Po Bezručovi je také pojmenován i nejstarší turistický výšlap v Evropě, tzv. Bezručův výplaz.

Okolo Lysé hory je několik přírodních rezervací: Mazák a Mazácký grúnik, Malenovický kotel, Vodopády Satiny, Koryto řeky Ostravice, Ondrášovy díry a Zimný potok. Důvodem ochrany jsou smrčiny s příměsí jedlobukových porostů a oblasti svahových sesuvů. V tzv. Ondrašových dírách se nachází pseudokrasové jeskyně.

Z Lysé hory se naskýtá neopakovatelný rozhled na hřebeny a údolí Beskyd, Jeseníky, Malou a Velkou Fatru, Vysoké a Nízké Tatry, Martinské hole. Na vrcholku Lysé hory je meteorologická stanice, televizní vysílač, horská služba a několik horských chat.

Lysá hora je křižovatkou turistických tras. Na vrchol vede celá řada těžších i lehčích značených tras. Nejoblíbenějším nástupním místem je Ostravice odkud vedou čtyři trasy. Dalším výchozím místem jsou Malenovice, Frýdlant nad Ostravicí, Krásné nebo Visalaje.

Na samém vrcholu se nachází Ski Lysá hora, kde jsou dvě sjezdovky a upravované běžecké tratě. /viz: zdroj internet/