NP GUNUNG MULU 2 – BORNEO 30

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Borneo » Borneo - malajská část » NP GUNUNG MULU 2 – BORNEO 30

GULUNG MULU 2 – NETOPÝŘÍ EXODUS

Ráno jsme se vydaly do parku na snídani a kávičku a před devátou jsme se shromáždili před branami parku, kde jsme už celý nedočkavý čekali na guida, abychom vyrazili do jeskyní. Čeká nás Clear Water Cave a Cave of the Winds.  Cena 65 MYR.

Samozřejmě tu nečekáme samy, jsou tu naší oblíbení cizinci z letadla a také český pár, který se k nám stále nehlásí. Přijde sympatická průvodkyně a rozdělí nás do několika skupin, do jeskyní se totiž dostaneme jedině lodí. První skupina 3 lidé – naši nový přátelé a guidka a druhá skupina – kompletně česká loď. Nejsme z toho moc nadšení, trávit čas s lidmi, kteří se tváří jak znojemské okurky a nepromluví ani slovo. No nic co se dá dělat, my si s Ifčou vystačíme i samy.

Penan Longhouse market

Naskáčeme do lodí a pomalu se plazíme po řece Melinau do vesnice Mulu, kde na nás čeká malá zastávka na místním handcraft trhu Penan Longhouse market. Jde o místní výrobky na podporu zdejší vesnice – různé šperky, tašky, hudební nástroje  a další kravinky.

bornejská mnohonožka

Cave of the Wind

Po asi půl hodinové zastávce pomalu vyrážíme do první jeskyně tedy Cave of the Wind, název větrné jeskyně není náhodný, opravdu tady fouká, což je velice příjemné. V našich jeskyních je chládek, kdežto tady je akorát vysoká vlhkost ale vedro pořád stejné. Ten vánek je asi jedin, co nás tu může ochladit. Jeskyně je naprosto úchvatná krápník neskutečných tvarů a velikosti, Koněprusy mám ráda, ale tohle je neuvěřitelné. V jeskyni pobudem asi hodinku a pak se lodí pomalu posouváme k další jeskyni Clearwater Cave.

Clearwater Cave

Další nádherná jeskyně, která je tak trochu nedobytná a abychom ji mohli navštívit, je třeba vyšplhat asi tak stovku schodů. Během čekání jsme si povídali s naší sympatickou guidkoui, která nás celkem vyděsila svojí storkou z 5 denního treku na vrchol Gulung Mulu, který park také nabízí a kde milá holčina chytla horečku Dingie

Jedním z unikátů této jeskyně je endemit, který roste pouze na průčelí vstupu do jeskyně. Jedná se o Monophylla pendula – nenápadná rostlina, která si prostě pouze s jedním listem visí dolů. Další chloubou jeskyně je možnost jeskyňaření pro pokročilé – jde asi o 8 hod zážitek přes plazivky, ten my jsme nakonec neabsolvovali. Každá jeskyně je tu úplně jiná a opravdu stojí za to jich navštívit víc. Po skončené prohlídce jsme se nemohly dočkat koupačky v malé tůňce ještě před odjezdem. Byla zde možnost posvačit, ale my si bohužel nic nevzaly, tak jsme se šly prostě jen vykoupat. Pak už jsme zase jen nasedli na lodičky a vydali se pomalu zpět do ústředí parku. Měli jsme asi hodinku čas na oběd a tak jsme spolu s přáteli z letadla vyrazili hned do první restaurace, která je před mostem mimo areál parku a na doporučení našich přátel jsme si objednali delikatesní polévku Laksa, opravdu doporučuji. Jedná se o nudlovou polévku se zeleninou a kokosovým mlékem, je prostě boží.

Lang Cave

Přecpané k prasknutí jsme se pomalu vydali před brány parku abychom si počkali na dalšího guida a odpolední návštěvu dalších jeskyní tentokrát Deer a Lang Cave cena 30MYR. Čekala nás stejná skupina jako ráno a sympatický guide, s kterým sme si cestou skvěle pokecali. Vnukl nám myšlenku velkého dobrodružství a to jeskyňaření pro středně pokročilé na další den. Cesta k těmto jeskyním vede junglí a vlastně se k nim dá dojít i bez guida. Dál Vás ale bez povolení nepustí. Došly jsme na velký plácek s občerstvením a daly si pauzu po asi hodinové chůzi džunglí. Dočetly jsme se zde spoustu zajímavých věcí o netopýrech a dalších obyvatelích tohoto parku. Pak už jsme pomalu vyrazili směrem k Lang Cave. Zase úplně jiná jeskyně se spoustou nádherných krápníků.

Lang cave

Deer Cave

Pak už jsme jen pomalu přešli do Deer Cave. Tato jeskyně je obrovská, vysoké stropy a cvikot netopýrů mě ohromila. Všude okolo je guano – neboli netopýří hovínka, jedno z nejlepších hnojiv. Sympatický guide mě využil jako svou obět a donutil mě vytáhnou z Guana žížalu. To bylo ale překvapení, žížala zdrhla a na mé ruce zůstal jen fosforeskující sliz. Dobře se maskuje potvora jedna. Na konci jeskyně je vidět ven do jungle a tudy pokračuje jeden z dalších možných výletů Garden of Eden – proto doporučuji, pokud máte v plánu Garden of Eden, Lang a Deer cave klidně vynechejte, jinak tam půjdete dvakrát.

Prezident Lincoln

Cestou z jeskyně si nikdo nemůže nevšimnout profilu obličeje amerického prezidenta Lincolna. Cestou zpátky jsme se courali jak nejdéle to šlo, protože závěrem celé téhle legrace je Netopýří Exodus. Asi 3 miliony netopýrů vylétává z této jeskyně ven každý večer, aby si nachytali svojí velkou dávku hmyzu.

Lincoln v Deer cave

Netopýří exodus

A najednou to přišlo….začali lítat v jednom velkém nekonečném útvaru, celá tato šou trvá asi půl hodiny a opravdu stojí za to. Pokud prší může se stát, že nevyletí, proto nezoufejte, na netopýry je možné chodit třeba každý den a to zadarmo. Pomalu jsme se vydali na cestu zpět. Večer jsme měly ještě sraz s Larrym, abychom si plácli na Pinnacles.

Pinnacles ?

Když jsem čekala na Ifču a Larryho, dala jsme se do řeči se skupinkou sympaťáků z Austrálie, také měli v plánu Pinnacles a čekali na Larryho. Super tak to je paráda že půjdem s nimi. Nakonec se zjistilo, že jsou ještě nová Larryho skupinka a že si vymysleli zkrácenou dvoudenní a ne třídenní verzi, což by se nám taky hodilo. Už jen ukecat Larryho, aby nám to zlevnil – když už má tolik lidí. Dali jsme si s klukama véču a pak konečně příšel Larry. O slevě nechtěl ani slyšel a slušně nás poslal někam… Nechcete, tak nechcete. Tak jsme si vymyslely  náhradní program spolu s jedním z Australanů Sanniem, kterej měl problém s kolenem a Pinnacles jsou opravdu náročná túra.

Houbičky

Rozloučili jsme se s Australany a já s Ifčou vyrazila na noční hledání fosforeskujících houbiček. Dle instrukcí guida jsme hledaly a hledaly a nic nenašly. Tak jsme to zapíchly rovnou do pelechu….