Polský okruh

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Polsko » Polský okruh

Krakov, Osvětim, Wieliczka solný důl, posvátné místo Kalvárie Zebrzydowska

Všichni jsme se sešli dne 12.11.2013  na parkovišti metra Luka. Pan profesor Tulka zkontroloval jestli jsme opravdu všichni a ve 23:00 jsme vyrazili. Cesta byla dlouhá, ještě umocněna tím, že nám řidiči  nepostavili  slíbená lůžka. Po cestě jsme stavili několikrát na pumpě a ráno nás pak autobus zavezl k první části naší exkurze.

Auschwitz I

V 8:00 jsme byli předáni do rukou paní průvodkyně, aby nás provedla táborem Auschwitz I (nesprávně nazýván  Osvětim podle nedalekého města, jak nás upozornila průvodkyně). Po chvíli procházení táborem a poslouchání průvodkyně, jsme pomalu, ale jistě začali ztrácet dobrou náladu a začal na nás padat pocit lítosti nad obětmi a zároveň znechucení k těm, co zrůdnosti  prováděli. V 10:00 hodin jsme autobusem popojeli k druhému táboru Auschwitz II – Birkenau, který je vzdálen  nedaleko od prvního. Unavení a s pochmurnou náladou jsme vstoupili jedinou branou, kterou se do tábora dříve dalo vstoupit, a rychle jsme přišli o poslední střípky tepla, jak těla, tak i duše.
Kolem 14:00 hodiny jsme dorazili k solnému dolu Wieliczka, kde jsme se rozdělili na dvě skupiny a každé skupině byl přidělen jeden polský průvodce. Dostali jsme milého a vtipného pána, který rychle zjistil, že polštinu opravdu neovládáme a že na nás musí pomalu. Prohlídka začala sestupem asi 40-ti pater, kdy jsme se dostali více než 100 m pod zem. Prohlídkou a občasným oblizováním stěn jsme strávili asi dvě hodiny.
Na ubytovnu v Krakově jsme dorazili někdy po 18:00 hod .  Byla zde kuchyň a společenská místnost pro každé patro.

Wieliczka - solný důl
Wieliczka – solný důl

Ve čtvrtek 14. jsme v 8:15 vyrazili do centra Krakova. Vystoupili jsme u hradu Wawel. Na hradě jsme si prohlídli nádhernou „Dámu s hranostajem“ od Leonarda da Vinci a interiéry hradu. Kolem 12:00 jsme dostali rozchod, abychom sami prozkoumali taje staré části Krakova. V 17:00 jsme měli sraz (jenom pro ty, co chtěli) před Mariánskou bazilikou. Vešli jsme vchodem pro turisty a pokochali jsme se nádhernou architekturou a výzdobou a zase jsme rychle odešli, abychom nerušili modlící se věřící. V 18:30 jsme vyrazili zpět na ubytovnu.

Druhý den ráno jsme si museli sbalit všechny své věci a v 8:00 jsme se sešli v autobuse, kde jsme shledali že nám chybí náš pán profesor Tulka. Pan profesor přišel v 8:30 se zahanbeným výrazem, že zaspal. V 10:30 jsme dorazili k posvátnému místu Kalwaria Zebrzydovska, kde jsme měli možnost buď vyšlapat kopec a nechat se vést spirituálnem nebo nechat odpočinout naše nožičky a zajít si do místní kavárny.

Kalwaria zebrzydowska, Posvátné místo, UNESCO

Cestu zpět jsme završili zpěvem a do Prahy jsme dorazili v 18:20.