• Menu
  • Menu

Pražský Semmering

Jízdy Pražským motoráčkem

Součástí takzvané Buštěhradské dráhy, která měla za cíl ve druhé polovině 19.století spojit pražský Smíchov s Hostivicemi je asi nejhezčí železniční trať na území naší stověžaté matičky Prahy. Jde o úsek, vedoucí z průmyslového Smíchova na sídliště Řepy, nazývaný Pražský Semmering. Od roku 1872 vystoupají vlaky na 8 km o 93 výškových metrů po dvou viaduktech nad čtvrtí Hlubočepy, kolem vrchů Děvín a Žvahov až na nádraží Praha-Zličín a pak pokračují dále do Hostivic. Pojmenování trati, v dnešním Grafikonu vlakové dopravy vedené pod číslem 122, je odvozeno podle horské dráhy v Rakousku, která vede mezi Vídní a Štýrským Hradcem. A nutno říci, že dělá svému názvu čest, stejně jako legenda u našich jižních sousedů.

 

Praha Hlubočepy
Praha Hlubočepy

Pražský motoráček

Již několik sezon provozuje o víkendech a svátcích na této trati společnost Klub železničních cestovatelů (KŽC) nostalgické jízdy historickým motorovým vozem M262.0, který běžně brázdil po našich kolejích v 50. a 60. letech minulého století. Na cestu Pražským motoráčkem jako jízdní doklad plně postačí pražská tramvajenka nebo se dá zakoupit přímo ve vlaku jízdenka za 40,-Kč, děti polovic.

Cesta Pražského motoráčku začíná na Hlavním nádraží. Po průjezdu Vinohradským tunelem pokračuje přes nádraží Vyšehrad, kde buď uroníte slzu nebo se vám otevře kudla v kapse nad pohledem na to, kam až lze nechat dojít stav nádražní budovy, která je vyhlášena kulturní památkou. Železniční most nabízí pohledy na smíchovskou náplavku, Pražský Hrad nebo Vyšehrad.

Železniční most pod Vyšehradem

Z Prahy Smíchov-severní nástupiště míříme směr Hlubočepy na přejezd dvou viaduktů, klenoucími se nad Prokopským údolím. Tady se vlak otáčí o 180 stupňů. Po obrátce se nám naskytnou  neobvyklé pohledy opět na Vyšehrad, potom Branické skály a Podolí nebo nové mrakodrapy na Pankráci. Pak už trať stoupá přes Žvahov, vstříc Dívčím hradům a průjezdu Přírodním parkem Košíře-Motol. Ten se rozkládá mezi zastávkami Praha Cibulka a Praha Stodůlky. Na tomto úseku trati si budete připadat jako na nejzapadlejší vesnické lokálce. Dá se velmi  snadno zapomenout, že jsme vlastně pořád v hlavním městě.  Svou pouť pak končí motorák cílovou stanicí Praha Zličín.

Praha Zličín

Cesta dolů

Odtud se vrací během deseti až patnácti minut stejnou cestou zpátky. Není však špatný nápad ve Zličíně přestoupit na tramvaj a sjet dolů například na stanici Krematorium Motol. Můžeme se odtud vydat na malou či větší procházku zmíněným parkem Košíře-Motol nebo o dvě zastávky níže navštívit Čínský pavilon a rozhlednu v parku Cibulka.

A na závěr malé doporučení. Pro cestu vlakem bych volil pravou stranu ve směru jízdy, aby byl zážitek z výletu plnohodnotný.

Martin Pišín

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

komentář