SKOTSKO 2014 – 1. část

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Evropa » Skotsko » SKOTSKO 2014 – 1. část

Cesta do Skotska

Před cestou: O cestě do Skotska jsme se bavili poměrně dlouho, ale pořád jsme se nějak nemohli rozhoupat. Mně osobně se tak úplně nelíbil termín – upřednostňovala jsem květen, kdy je ve Skotsku nejsušší období a přitom tam není ještě tolik turistů. Nakonec ale vyhrál březen, a to jednak proto, že není tolik práce jako v sezóně a pak také proto, že hlavním smyslem cesty bylo fotit a na jaře je to pro focení ideální, neboť je nízko slunce, východ i západ jsou v rozumnou dobu a zasněžené vrcholky hor jsou také lákavé. Od podzimu do ledna, kdy jsme nakonec kupovali letenky, se jejich cena navýšila cca o 800,-Kč – i přesto byla částka za letenku s nízkonákladovou společností easyJet slušná.

Původně jsme měli jet s Davidem a s námi Martina a Michal Krčmářovi, ale Michal si cestu nakonec rozmyslel a my zůstali tři. Protože Martina s Davidem to brali jako foto-expedici, domluvila jsem se s Petrou Kottovou, že mi bude dělat nefotografického parťáka. Nakonec se do skupinky fotografů přidal ještě Honza Romančák a počet naší „posádky“ byl tak ustálen na pět.

Z Čech jsme si kromě letenky zamluvili dopředu ještě auto a také ubytování na první dvě noci v Edinburghu. Původně jsme v Edinburghu chtěli končit, ale nakonec jsme to museli překopat, protože se tam právě konal turnaj v rugby (Six nations) a byl problém sehnat ubytování. Ostatní bydlení jsme se rozhodli shánět až na místě podle toho, kam se který den dostaneme. Hrubý plán jsme sice měli, ale bylo jasné, že bude hodně ovlivněn počasím, které se nedalo dopředu předvídat.

Edinburgh od hradu

Program:

1.den – 28.2.2014 – pátek – let Praha – Edinburgh; Edinburgh

2. den –  1.3.2014 – sobota –  Edinburgh

3. den – 2.3.2014 – neděle – Falkirch, Stirling, The Trossachs

4. den –   3.3.2014 – pondělí – Loch Lomond, Glen Coe, Glenfinnan

5. den –  4.3.2014 – úterý – Glen Nevis, Eilean Donan, Plockton

6. den – 5.3.2014 – středa – Loch Ness, Speyside

7. den –  6.3.2014 – čtvrtek – Speyside, Royal Deeside, Glen Clova

8. den –  7.3.2014 – pátek – Fife

9. den –  8.3.2014 – sobota – Rannoch Moor

10. den –  9.3.2014 – neděle – cesta z Birnamu do Edinburghu; let z Edinburghu do Prahy

Cestopis

Ráno jsme museli z Trutnova vyrazit už v 5.30 hod., abychom stihli včas dojet na letiště. Jako obvykle jsme auto nechali na GO parkingu a kolem deváté se sešli s Martinou a Péťou, které začínaly den v Praze. Trochu jsme se obávali, jestli naše zavazadla budou vyhovovat povoleným rozměrům, ale nakonec to při odbavení nikdo neřešil. Po předraženém pivu a kafíčku v letištní restauraci jsme v jedenáct vyrazili směr Edinburgh. Cesta trvala dvě hodiny a díky časovému posunu (-1hod.) jsme do Edinburghu dorazili chvíli po poledni.

Na letišti v Edinburghu jsme si vzali typické anglické taxi, kam jsme se vešli všichni. Cena celkem byla 20 £, takže nás to stálo méně, než kdybychom použili místní autobusovou dopravu. Taxík nás tedy vyložil přímo u B&B Balmore House, který jsme měli zamluvený již z Čech. Penzion nás mile překvapil kouzelným pokojíčkem pro 5 s vlastní koupelnou. Nejdřív jsme se (až na Davida) posilnili řízky a pak už vyrazili do města. Podle plánku, který jsem vytiskla z internetu, jsme si mysleli, že bydlíme kousek od Calton Hill, nicméně poté, co jsme se ve 14,30 hod. vydali na první obhlídku města, jsme zjistili, že bydlíme na úplně opačném (naštěstí výhodnějším) konci, a to cca 15 minut chůze od edinburghského hradu. V Edinburghu se totiž hotelů a penzionů s podobným názvem nachází hned několik.

hrad v Edinburghu

Prohlídku města jsme tedy začali u hradu, který stojí na skále zvedající se nad západním koncem třídy Princess Street. Vstupní bránu lemují sochy Roberta Bruce a Williama Wallace. Vstupné do hradu bylo 16£, takže se nikomu moc platit nechtělo a návštěvu jsme odložili na neurčito (nakonec se vůbec nekonala). Počasí nám přálo, i když je pravda, že na nás občas spadla nějaká kapka – celý den bylo prostě trochu aprílové počasí.

Od hradu jsme se vypravili po nejznámější edinburgské ulici Royal Mile. Označení této 1,6km dlouhé třídy pochází ze 16. století a vztahuje se ke skutečnosti, že právě tudy panovník projížděl cestou od hradu k paláci Holyroodhouse, který je oficiálním skotským sídlem britské královské rodiny. Po cestě jsme si mimo jiné prohlédli katedrálu St.Giles a velice moderní skotský parlament. Když jsme došli k Holyroodhouse paláci, zvažovali jsme, jestli se vydáme zrovna i do Holyrood parku, ale vzhledem k pokročilé hodině jsme návštěvu přesunuli na další den. Vrátili jsme se kousek zpátky, abychom odbočili na Calton Hill – kopec, ze kterého je vidět na celý Edinburgh. Pahorek Calton Hill je vlastně edinburghskou akropolí, jejíž vrcholek je posetý pomníky pocházejícími převážně z první poloviny 19. století.

Old Calton Burial Ground

Z Calton Hillu jsme to se zastávkou na jednom z mnoha místních historických hřbitovů (podle průvodce se jednalo o ten nejděsivější – Old Calton Burial Ground v ulici Waterloo Road) vzali na Grassmarket, kde jsme si dali první skotské jídlo. Než jsme dojedli, setmělo se a tak jsme se vrátili k hradu, abychom udělali pár jeho fotek s růžovým nasvětlením. Kouzelně působily dva velké ohně, které byly zapálené u brány do hradu (a také nás trochu zahřály). Od hradu jsme se již vrátili do našeho penzionu a poměrně brzo zalehli do postelí.