• Menu
  • Menu

Srí Lanka – cestopis 16

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Sri Lanka » Srí Lanka – cestopis 16

Srí Lanka autem a když auto stávkuje

Auto jsme si zapůjčili ve městě Negombo na celý měsíc, který na Srí Lance hodláme strávit. Zapůjčení auta byl  jeden velký horor.  Po dlouhých tahanicích, slibech a změnách, nám auto bylo nakonec předáno s jednodenním zpožděním.  Zaplatili jsme půjčovné a 300 USD jako depozit. Možná, že nás tato situace měla varovat před dalšími problémy a strastmi, které následovaly na cestě a dovršily při vrácení auta.

Časté poruchy

Prvních deset dní auto bylo bezproblémové. 28. ledna stáváme velmi brzy, snídani máme objednanou na půl sedmou. Venku je ještě tma, v zahradní restauraci je podezřelý klid. Trochu se zpožděním přinášejí snídani. Opět výtečnou. Loučíme se a nasedáme do auta. Ouha, nejde nastartovat. Auto ani neškytne. Postupně pod kapotu koukají všichni přítomní. Verdikt je, že je zřejmě vybitá baterie, k tomu ještě ušlé přední kolo. Do hotelu Gajaba přijíždí mladý muž. Vyskočí ze svého auta, znalecky a s velkou rozhodností dá příkazy na všechny strany. Kluci odněkud přinášejí kabely. Za chvíli začne auto vrnět. Sympatický muž ještě bere Honzu do auta a odjíždějí. Jeli nafouknout kolo k blízké benzínce. Z milého a vřelého chlapíka se nakonec vyklube majitel hotelu a tak teď už opravdu s díky odjíždíme a hřeje nás pocit, že jsme zde našli milé lidi,  kteří byli šťastní, že nám mohou nezištně pomoci.

Pořád vaříme..

Strasti s autem tím bohužel neskončily, auto vždy ujelo pár kilometrů a pak svými horkými bublinami, které se valily z  chladiče,  se dožadovalo odpočinku. K tomu nehorázně vypilo naše zásoby vody a takhle se to táhlo několik dní. Jediné, co nás utěšovalo, že jsme sjeli z hor a velkých kopců do nížiny. Zde jsme, ale museli pokaždé čelit zabijáckým paprskům a horkému slunci  na zdejších silnicích. Když stoupla teplota, museli jsme zastavit, otevřít kapotu, trochu odpočinout, dolít několik  litrů vody.  Zajistit a kdekoli  sehnat  do zásoby vodu nebo koupit balenou. Počet zastavení se zvyšoval a pak už jsme stavěli po půl hodině…

Ochotní Srílančané

ke cti obyvatelům Srí Lanky musím dodat, že kdykoli jsme zastavili, vždy nám nabízeli nezištnou pomoc. Stav auta se zhoršoval a cesta začala být pro nás jedno velké dobrodružství. Já natěšená konečně na mořské pobřeží, trnula, kdy auto zastaví úplně. Stalo se v jedné vesnici! Konec! Seběhlo se nejdříve několik mladíků, kteří postupně koukali na bublající vodopád v našem autě. Bohužel jenom koukali a nosili z blízkého domu v konvi vodu. Ale tentokrát jsme již nenastartovali. Vedro na silnici bylo úmorné a lidí čím dál více! Nakonec přijel na motorce navoněný a právě vymydlený chlapík. Opřel se o kapotu a já jen tiše zírala, jak svým čistým oděvem vypucoval  naše auto. Klukům řekl ať roztlačí auto a ať pomalu jedeme za ním asi 1 km. Dojeli jsme k servisní dílně. Tady, i když  byla neděle,  se pilně pracovalo. Opět se kolem nás seběhlo mnoho lidí, včetně dětí, všichni se usmívajíc a pak přišli další dva borci a zkušeně obhlídli auto a určili závadu. Špatný termostat (hurá..!!). Vyměnili součástku, která páchala na autě škody a znepříjemňovala nám cestu.

Šrí Lanka autem

Řízení auta na Srí Lance a značky

Řízení auta na Srí Lance – v této zemi se jezdí vlevo. Auto se dá půjčit v půjčovně  v některých z větších měst. Auto můžete zapůjčit na místě nebo domluvit u renomovaných půjčoven po internetu a dopředu. Je potřeba zvážit, zda chcete auto řídit sami nebo si zapůjčit auto i s řidičem. Po naší zkušenosti, nejenom s poruchou auta, ale především z velmi rozdílnými silnicemi na Srí Lance, by cestování a řízení vozidla nemuselo být úplně tak skvělé, jak by se mohlo zdát. Pokud plánujete projet Srí Lanku více, například od severu k jihu, je řízení velmi náročné. Severní infrastruktura a silnice jsou rozbité a  ve výstavbě. Silnice jsou opravdu příšerné! K tomu nejenom čas strávený v autě, ale i riskantní jízda autobusů a velkých vozidel,  vás často donutí nechtěně sjet do příkopu a některé silnice jsou vhodné spíše pro terénní vozy…plán , že 200 km ujedete za 3 hodiny je vám k ničemu. Plánovat se to nedá. My jeli do Jaffny celý den a bylo to opravdu náročné.

Porouchané auto Šrí Lanka _Gajaba

V horách je také řízení obtížnější. Co, se týče značení silnic a dopravních značek, ideální to určitě není. Mnohokrát jsme bloudili a dojeli do jiného cíle než byl plán. Značek není mnoho (anebo jsme je neviděli). Stalo se nám i několikrát, že jsme úplně přehlídli jednosměrku. Ale,  ke cti srílanských policistů i řidičů,   musím říci, že naši jízdu v jedno-směrce brali spíše s humorem a policajti nás nechali i klidně jednosměrnou  ulicí projet a ještě nám kynuli  na pozdrav.

Pokud jedete na jih a střed , tak myslím, že cesty  jsou bez problémů. Možná, je to také tím, že my začali na severu a vše další nám připadlo dobré. Potkávali jsme mnoho turistů s najatými vozy a řidiči. Za celý měsíc  jsme nepotkali evropana, který by sám řídil auto. A opravdu nastávali komické situace, protože na Srí Lance jsou zvyklí, že ubytují i řidiče, tak nás se stále ptali, kde  máme  našeho řidiče schovaného a nevěřili, že řídí Honza.

 

Jana Schlitzová

Má první cesta za hranice byla do NDR, tady jsem poprvé spatřila moře. Následovaly Maďarsko, Jugoslávie, Bulharsko. Když se otevřely hranice, stačila na několik let Evropa, to už byly cesty s dětmi. Od chvíle, kdy jsme poprvé s dětmi navštívili Asii, je poznávání, psaní a fotografování mým druhým zaměstnáním a stále mě to baví. Nádherná místa a zákoutí naší země, krásné České republiky, teprve objevuji a mám co dohánět.

Zobrazit články

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

komentářů