Srí Lanka, úraz – cestopis 24

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Sri Lanka » Srí Lanka, úraz – cestopis 24

TANGALLE

Tangalle – obklíčený toulavými psy, divoké vlny a smrtící tsunami.  Celou noc bouřilo, ale při otevřených dveřích a oknech se spalo báječně.  Každý máme neskutečně velkou postel zakrytou moskytiérou  a je to pro nás takový malý ráj. Snídáme na naší velké terase a pozorujeme obrovské vlny u břehu i širé moře v dáli.

Kopie - Tangalle Šrí LAnka (26)

Divoké vlny v Tangalle

Dole na  celé velké pláži  je jediný plavec, který s velkým odhodláním vstupuje do divokého moře. Je to žena a navíc  Češka. Včera nám říkala , že už se naučila divoké vlny obejít a přelstít. Varovala nás , ale že jí to první den několikrát semlelo tak, že si hýbla se zády. Honza po snídani neodolá a jde to také zkusit. Je to boj, člověk musí vystihnout správný čas, správnou vlnu a musí mít v sobě odhodlání. Povedlo se a Honza se houpe na vlnách . Zpátky to už tak jednoduché není, ale už je zpět na břehu. Po ranním dešti je polojasno a krásný vzduch. Pozoruji Chipa a Deyla, kteří se honí nad terasou (jsou to nějaké krysoveverky..).  Na palmě kráká vrána a já si to náramně užívám. Chvíli  lenošíme a Honza jde znova pokoušet moře. Já odvahu nemám a strašně trpím, moře miluji, ale mám strach. Povídám si na Skypu se Sárkou.

Kde je Honza ?

Uběhlo už, myslím, hodně času a Honza nikde! Vykukuji z terasy a nikoho na pláži nevidím. Nemám klíče a nemohu odejít. Mám strach, přeci jenom je mi divné, že by Honza hodinu někde plaval. Začínám mít hodně černé myšlenky, když na mě volá pod balkonem Ton, kterého znám z Elly. Nechápu, kde se tady zjevil! Křičí ať jdu rychle na pláž, že je Honza zraněný. Rozbuší se mi srdce a letím na pláž. Kolem Honzy je skupina lidí, jsou to Češi ! Jeden z nich je dokonce doktor. Sice plastický chirurg , ale doktor!!!!!

Úraz ve vlnách

Honza vypadá trochu vyděšeně, ale jinak celkem ok. Sbíhají se i lidé z hotelu, posílám  kluky pro led do kuchyně, majitelka přináší dokonce i staré berle. Vše vypadá dobře, pokud se Honza nepokusí vstát. Kluci z hotelu, Honzu  s velkými bolestmi,  po úzkých schodech dotlačí až do posledního patra. Vše ještě konzultuji s lékařem Davidem z Brna. Radí, že máme vyčkat do zítra a pokud to bude akutní, navštívít lékaře. Jsem z toho všeho  na zhroucení. Od majitelů dostávám led a tak ledujeme. Honza to nese statečně a oba doufáme, že to bude dobré.

zraněný Honza na Srí Lance

Jak se to stalo ?

Honza mi vypráví, jak se mu to stalo. Když se vracel na břeh, stál už téměř na břehu, nohy se mu propadly do písku, když přišla velmi silná vlna, ta  udeřila do zabořené nohy takovou silou, že slyšel  prasknutí a v první chvíli se zdálo, že má snad nohu urvanou. Přišlo dalších několik vln, které jím zmítaly ve vodě. S vypětím všech sil,  pozadu,  se doplazil na břeh a nemohl dále. Kolem něho se shromáždilo sedm toulavých psů. Jindy psi, které je možné odehnat, se nehnuli z místa a pomalu se plazili k Honzovi. Těšili se šťavnaté masíčko! Bylo to prý dost hororové a nepříjemné.

Večer se u nás stavuje David s léky. Jsou speciální na bolest. Moc děkujeme, rozdělil se o léky, které měl s sebou na cestování. Noc proběhla, díky práškům, celkem dobře, ráno je však koleno nateklé. Honza odmítá jít k lékaři. A tak ledujeme a  v kuchyni jsou už s jeho zásobami na štíru.  Honza po snídani ulehá a já se jdu projít na pláž. Moře  opět duní a vlny jsou jen o málo menší než včera. Vidím několik plavců a strašně jim závidím. Přidávám se ke skupině srílanských chlapců s učitelem. Snad mě nenechají utopit.  Žádné potěšení však z toho nemám, dvakrát mě to semele a tak jdu raději z vody.  Na cestě mimo toulavých psů už pak spatřím  jenom krásného ledňáčka a vracím se za marodem.

zraněný Honza na Srí Lance

Tančit s Honzou nejde 🙂

Zjišťuji, že Chip a Deyl,  mi sežrali   ochranný krém  50, rozkousaly batůžek a můj milovaný bavlněný šátek. Majitelé mě zvou na taneční večer, dělám si legraci, že si přijdu s Honzou zatančit. Majitel má narozeniny a celý večer zní pod balkonem nádherná hudba podbarvená kytarami a krásným zpěvem. Na horizontu se však blýská, bouří a moře je hodně divoké. Je to již třetí den a Honza ještě nevylezl z postele, lékaře odmítá. Máme zprávy z Česka, že jsou u nás velké mrazy  přes -25 stupňů.  A za týden musíme být o nějakých 200 km výše, musíme vrátit auto a také nějak odletět zpět domů!

TANGALLE

Venku poprchává a já se dnes vydám do města koupit nějaké zásoby a prohlédnout město, které je vzdálené asi půl hodiny chůze. Je tu autobusové nádraží, obchody, tržnice, nemocnice a žádná krása to není. Kupuji Honzovi mast a kompresi na koleno, chléb, ovoce a Red Bull, aby Honzovi narostla křídla. Povede se mi i dostat peníze z bankomatu. Začíná šíleně lejt a tak volám tuk – tuk a vracím se za Honzou. Pochutnáváme si na výborném melounu, ananasu,  k tomu srílanský chléb s Veselou krávou a  rajčátka, papriku a cibulku…mňam.

Odpoledne se vyčasí a tak se vydávám po pláži k přístavu, ale skoro v cíli mě zastaví překážka, je zde pruh vody a most nikde. Školáci na mě mávají a ukazují, že tudy cesta nevede!  /přístav lze navštívit pouze velkou oklikou přes město, tak to nechám na zítra.. Opět se snažím vlézt do vody, ale paní , která to zkouší přede mnou,  je několikrát semletá vlnami a tak jdu raději za Honzou. Povečeříme a za bouření a blýskání usínáme.

Tangalle

Jak sehnat na Srí Lance berle ?

Je tady další ráno a tak myslíme na rychle se blížící let domů. Budeme muset již brzy nějak vyrazit na 200km dlouhou cestu a vrátit auto. Honzovi je o něco lépe a tak jdu sehnat důležitou věc na cestu a to jsou berle. Honza mi nakreslí obrázek a já obcházím 2 lékarny. Nemají, a tak poslední záchrana je nemocnice. Nikdo mi nerozumí, sestřička kroutí hlavou, ale já  jsem neodbytná a chci mluvit s nějakým lékařem. Přijímá mě mladý doktor a pořád něco povídá, tomu nerozumím ani slovo…berle prostě nemá a tak s nepořízenou se vracím na hotel. Tady, ale na mě čeká milé překvapení, majitel hotelu mi přináší zabalené , úplně nové berle.  Majitel kulhá a tyto berle dostal před rokem od svého kamaráda jako dar. Jsme zachránění a tak to běžím říci Honzovi.

Jdeme na rentgen

Další ráno konečně Honza svolí a nechá se majitelem odvézt k lékaři. Vše zařídí a já nevěřícně zírám na doktora, který vyšetřuje Honzu. Je to ten ze včerejška. Víc než Honzova noha, ho zajímá kriketový mezinárodní zápas národního mužstva Srí Lanky . Jdeme na rentgen a doktor nám oznamuje, že to bude dobré  , že nic není zlomeného. (poznámka: po šťastném návratu domů, kdy v Motolské nemocnici po dalším rentgenu také nezjistili žádnou zlomeninu , kdy však nám připadla diagnóza divná a kdy jsme sehnali pana doktora Maurera, bylo zjištěno, že noha je roztříštěná – vrchní kolenní kloub prorazil spodní kolenní kloub, zároveň je poškozený meniskus i křížový vaz – tzv“ smrtící trojkombinace“, kterou dobře znají sportovci). S přesvědčením, že koleno je celkem Ok i když je nateklé jako bambule si říkáme, že už brzy budeme moci odjet.

náš hoteliér a skvělý chlapík

Tsunami v Tangalle

Majitel nás zve na výborný čaj a tak si povídáme. Řeč přijde i na tsunami a teprve teď se dozvídáme, jak velice tsunami ublížila jeho rodině. Při velké vlně, jeho tehdy pětiletý synek si hrál na břehu moře, on a jeho žena byli uvnitř hotelu, zbytek rodiny byl na výletě. Synek zemřel a on s velkým úsilím dokázal zachránit svou ženu, když je vlna vrhla ven a on ji držel za krk a dokázal se zachytit na stromě…Br..vyhrknou mi slzy a pak raději převedeme řeč na jiné téma.

Vedle se staví vládní sídlo

Ukazujeme na velkou budovu , obehnanou vysokou zdí , která se staví vedle hotelu. To je sídlo syna prezidenta Srí Lanky.

Laguna v Tangalle

K mé radosti (i když velmi opožděné) mi majitel říká, že 2 km odtud je pěkná laguna, kde se dá koupat. Proč to vím až teď !!! Beru si tuk-tuka a těším se na moře. Krásná laguna , v kamenitém kruhu, kde se slévají přes šutrové pole při přílivu dvě hladiny. Jsou tu lidé, restaurace, lehátka i slunečníky. Házím věci na lehátko a spěchám do vody. Paráda, moře není úplně klidné, ale konečně plavu a nemohu se nabažit. U lehátka stojí mladý chlapec. Asi mě chce vyhodit, nebo co. Hezky se usmívá a říká mi,  jestli nejsem  z Blue Horizon. Přikyvuji. Srdečně mě vítá a říká, že mohu kdykoliv přijít , restaurace patří  bratrovi našeho hoteliéra. Je to moc milé!

Tangalle - laguna, kde se dá koupat
Tangalle – laguna, kde se dá koupat

Honza poprvé dopajdal na večeři

Dnes objednáváme výbornou večeři , obrovské krevety i pivo a s Honzou sedíme na terase. Dost se ochlazuje a opět bouří, žene se sem nějaká pohroma. Ráno prší a my se narychlo rozhodujeme, že musíme alespoň o kousek popojet směrem k Negombu. Strávili jsme zde neplánovaně celý týden a čas už nás tlačí. Jestli to z Honzovým zraněním zvládneme je zatím ve hvězdách.

Loučení s Blue Horizon v Tangalle

Loučíme se všemi milými v Blue Horizon. V městečku ještě zastavujeme v kavárničce, kde mají báječné kafe. Kavárník už také ví, že Honza je zraněný a tak mu lahodnou kávu nese do auta. Nakupuji u  „mé“ trhovkyně vynikající malé melounky, banány i kokosy na cestu . Ještě naposledy se narychlo vykoupu v laguně a pak už máváme městu Tangalle a vyrážíme dál.

TANGALLA

Tangalla – leží 195 km od Kolomba a patří k nejkrásnějším místum na pobřeží. Město není nijak zvláštní, je zde několik památek z holandského období. Z Tangally se táhne nádherná pláž Madeketiya,  dlouhá 3 km,  příkře spadá do vody a může mít nebezpečné proudy  (což jsme bohužel zjistili). Tangalla byla tvrdě zasažena vlnou tsunami, kde zemřelo v oblasti několik tisíc lidí , bylo zničeno několik stovek domů a vlna spláchla několik penzionů z hosty, personálem i majiteli). Zátoka vhodná ke koupání  leží u hotelu Tangalla Bay, zátoka je i oblíbeným místem na šnorchlování.