Strážné v Krkonoších – výlety

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Královéhradecký kraj » Strážné v Krkonoších – výlety

Bouda Na Pláni a bouda Andula Friesovy boudy

Strážné, pokolikáté už tady jsme? Je říjen a stále je co objevovat. Ráno vyvenčit Doctora, sesbírat pár hub, co nám tady Krakonoš nechal. Největší radost pak, asi z krásných křemenáčků.

Strážné Lom

Pak už se podél Klíňáku /Klínový potok/ vydáváme na výlet,  na boudu Na Pláni. Koupání pod jezem přenechávám Áje. Na mě už je to dost ledový. Pokračujeme do kopce, na rozlehlé  louce  míjíme boudu Šenlán. Holky, když byly malé si sem chodily hrát.

Klínový potok

Boudy Na Pláni

Stoupáme stále výše, míjíme další chaty a boudy rozseté po okolní loukách. Přicházíme na Boudy Na Pláni, odkud je krásný výhled. Myslely jsme, že si tady dáme kávičku nebo něco silnějšího, ale je zavřeno.

Bouda NA Pláni

Boudy nabízejí ubytování. Bouda Na Pláni (německy Planurbaude) leží v nadmořské výšce 1180 m n. m. na vrcholu Přední Planiny. Rennerové postavili boudu už v roce 1530, tedy ještě před příchodem prvních dřevařů v polovině 16. století. Od roku 1934 se v boudě ubytovávali vážení hosté z Německa, kteří patřili k prominentní katolické šlechtické skupině a řadili se k předním odpůrcům nacismu.

Na několikatýdenní pobyty přijížděl profesor Adolf Reichwein ze Svídnice, později také plukovník hrabě Claus von Stauffenberg se svojí rodinou. V zastrčené Boudě na Pláni uprostřed hor se sešli naposledy v březnu 1944. Nepřijeli se však rekreovat, ale dohodnout akci, která měla ovlivnit životy miliónů lidí. Domluvili zde detaily atentátu na Adolfa Hitlera a následné převzetí moci. Do celé akce byl zasvěcen i jejich hostitel, majitel Boudy Na Pláni a horský hospodář Heinrich Renner.

Trasa: ve Strážném zaparkovat na parkovišti u Obecního úřadu. Po žluté turistické značce  směr U Krásné pláně, dále po modré na Boudu na Pláni nebo zaparkovat v Lomu a po zelené turistické značce směr U Krásné pláně, dále pokračovat po modré na Boudu na Pláni.

Na boudě je možné se ubytovat, bouda se nachází  800 m od vrchní stanice lanovky Špindlerův Mlýn – Svatý Petr.

Zpáteční cestu volíme jinou, jdeme směrem na Strážné a v části cesty odbočíme na chalupu /směr parkoviště Lom/. Cestu tam a zpět  jsme zvládli asi za 3 hodiny.

na cestě na Boudy Na Pláni

Zelí

Večer, místo odpočinku jsme udělaly domácí  zelí, pěkně do soudku. To musí být, a když  děda  teď nemůže, tak to musíme zvládnout.

děláme zelí

Friesovy boudy – Bouda Andula

Další výlet, který jsme vybrali na říjnovou sobotu, byl výlet na boudu Andula, spojený s pozdním obědem a ochutnávkou piva ve zdejším minipivovaru Fries. Vyrážíme z parkoviště Strážné lom, kolem Klíňáku, podél Hranostají skály. Ajka se opět vykoupe, no brr. Začíná mrholit. Stoupáme  až do míst, kde jsou obří klády přes potok, tudy se dá jít směrem na  Boudy Na pláni. My však odbočujeme stezkou vpravo a pak lesem dojdeme až pod Penzion Andula.

Výlett na Friesovy boudy

Jídlo i pivo jsou výtečné. Pivo Fries vaří z českého sladu a chmele  s kvalitní  pramenitou vodou, jejíž zdroj vyvěrá na Friesových boudách. Tato voda, ze které vaří minipivovar, dává výrobku nezaměnitelnou chuť a barvu. Pivo získalo ocenění Originální krkonošský produkt. Pivo pro vás připravuje sládek Jan Králík pod odborným dohledem Richarda Vetyšky.

Friesovy boudy . penzion Andula

Hotel Friesovy boudy, jehož součástí je i penzion Andula,  se nachází v nadmořské výšce 1 217 m.

Hranostají skála

Konečně se zase vyčasilo a tak vyrážíme cestou směrem na Hříběcí boudy. Po dešti se vše leskne a místy jsou krásné výhledy na Krkonoše. Nedojdeme na Hříběcí boudy, ale dle navigace odbočíme na Hranostají skálu. Skalní masivní útvar Hranostají skála se tyčí přímo nad údolím Klínového potoka.

Lesem se dá dojít až k vrcholu, odkud je pěkný výhled do údolí. Skála je oblíbená mezi horolezci a nabízí několik cest různé obtížnosti.

Pak už sestupujeme k potoku a na chalupu to máme pár minut. Výlet na pohodu tam a zpět trvá asi 3 hodiny.

Výlet byl moc fajn i pro našeho Doctora.