Thajsko a Vietnam 24 – NP Khao Sok

Domů » Všechny destinace » Zahraničí » Asie » Thajsko » Thajsko a Vietnam 24 – NP Khao Sok

Jezero Cheow Lan

Dnes se vypravíme do NP Khao Sok. Ještě než sejdeme do hotelové haly, kde si dáme čaj a kávu, Karim už je zpět z trhu se samými dobrotami a tak snídáme thajské koblížky s kokosem, s sebou pak bereme thajskou sticky rice balenou v banánových listech.  Neodjedeme daleko, jsme pozvané na další dobroty  v thajské restauraci  Abudak Halal Dim Sum.

přístavu Cheow Lan Lake Pier

Abubak Halal Dim Sum, Krabi

I když  je brzy ráno, restaurace je plná. Karim objednává knedlíčky plněné vším možným a k tomu pořádné kafe. Pozorujeme jak se knedlíčky /DIM SUM/ podávají. Poprvé jsme je ochutnaly  v New Yorku v Čínské čtvrti. Jsme tak nacpané, až se nám dělají boule za ušima.

Abubak Halal Dim Sum

Čínské dim sum knedlíčky se liší tvarem, náplní i způsobem přípravy. Nejčastěji jsou napařované na bambusovém pařáčku, na jehož dně bývá banánový list  V základu se jedná o jemné těsto Won Ton, které se pak plní různými druhy směsí. Různý je také vzhled zabalení. Ať už jsou to typické měšce, ale také trojúhelníčky nebo třeba půlměsíčky.

Národní park Khao Sok

Vyrážíme na Khao Sok, je to  asi 2 hodiny jízdy autem.  Cestou se zastavujeme  u Karimových příbuzných, kde si Karim nechá své auto, aby cestou zpět nemusel zpátky až na Krabi. Cesta nám krásně ubíhá, s Karimem je sranda a všichni si to moc užíváme.

Khao Sok

Park je součástí lesního komplexu Khlong Saeng – Khao Sok, který zahrnuje 12 chráněných míst o rozloze 5 316 km², včetně některých pobřežních ostrovů v Andamanském moři. Park má největší panenské pralesy Thajska  a patří mezi nejstarší  stálezelené deštné  pralesy na světě. Khao Sok je deštným pralesem s velkou rozmanitostí rostlin a volně žijících živočichů. Hlavními atrakcemi parku jsou Cheow Lan Lake, kultovní vápencové kopce, vodopády, stezky, jeskyně a řeky.

Khao Sok byl založen jako thajský 22. národní park v roce 1980 královským lesním oddělením. Pokrývá 739 km² oblasti Amphoe Phanom District a Ban Takhun District v provincii Surat Thani a zahrnuje rezervoár Cheow Lan přehrazený přehradou Ratchaprapha.

Hory v parku jsou podél pohoří Phuket, které sahá od ostrova Phuket dále na sever k provincii Ranong.

Park je známý symbolickým květem provincie Surat Thani, obrovským květem tombolů (Rafflesia kerrii). Květ může mít průměr až 70-80 cm, kvete pouze kolem října až prosince.

Období dešťů v oblasti je mezi koncem dubna a začátkem prosince, většina srážek je od května do října, období sucha je od ledna do března. Průměrná teplota se pohybuje kolem 22 ° C až 36 ° C po celý rok.

My jedeme dnes do jedné části NP Khao Sok a to je nádherné jezero Cheow La.

Jezero Cheow Lan

Jsme na místě, které jsme objevili  před 12 lety,  to byly holky ještě malé. Tenhle nádherný park nebyl pro turisty moc známý a my tu zažili díky našemu průvodci Karimovi, nezapomenutelné úžasné tři dny. Málo turistů,  žádné hotely, prostě ráj!

Jezero Khao Sok se nazývá také jezero Cheow Lan  a je  přehradní nádrží přehrady Rajjaprabha. Je to asi nejoblíbenější a nejatraktivnější část národního parku.

Po celém jezeře se rozprostírá mnoho plovoucích bungalovů, ze kterých je možné navštívit jeskyně, vyhlídky, vápencové vrcholy a dostat se k některým zajímavým trasám. Kayaking mezi vápencovými kopci v ranní mlze je zážitkem. K bungalovům se dostanete pouze lodí z přístavu Cheow Lan Lake Pier (také známého jako Molo Ratchaprapha).

Už vstup do parku je dnes turistickou  bránou a najdete jej v nabídkách všech cestovních kanceláří. Nevadí, máme tady Karima a na výlet se stejně moc  těšíme.  Po zaplacení vstupného do NP (pro cizince je několikanásobně vyšší než pro Thajce, pro dospělého  je to 300 BTH).  Sedáme na thajskou bárku , kterou máme k naší radosti jen pro sebe a která se platí zvlášť (2000BTH). Další položkou je vstup do jeskyně (400 BTH).

Zpátky do minulosti

Je nádherné počasí a na lodi je moc příjemně. Nádherná příroda kolem jezera, vysoké skály, které čouhají z vody. Máme štěstí, že dnes tady není narváno a tak nám přijde, že je tady Khao Sok jen pro nás.

Khao Sok 2020
Khao Sok před 12 lety

Plujeme kolem skal až do míst, kde zaparkujeme loď a přes džungli jdeme do kopce až přejdeme na druhou stranu k menšímu jezeru.  Tady se nám  nám otevře pohled do míst, kde jsme před lety spaly. Ráno nás budil křik gibbonů, pod plovoucí chatkou se točil vodní had a v skromném pokojíku s moskytiérou bydleli i  švábi. Honza s holkama je opatrně za mými zády sebrali a hodili do vody, abych se nezbláznila. Milí švábici se kraulem a neuvěřitelnou rychlostí  do chatky za pár minut vrátili! Ráno, v poledne večer, kdykoliv se dalo skočit do průzračné vody. Pluli jsme na noční i ranní dobrodružné výpravy za pozorováním zvěře. Ach,  místo bylo jedním z nejkrásnějších, na kterém jsme na našich cestách byli!

Khao Sok pře 12 lety
náš lodivod před 12 lety

V tomto ráji  se už nyní spát nedá. V NP Khao Sok jsme v minulosti sjížděli řeku na kajaku, byli na treku i spatřili  největší květ světa Rafflesii.

Rafflesia kerrii) – Khao Sok před 12 lety

Jeskyně Pakarang Cave

Jsme na břehu jezera severně od přítoku Klong Long, sedáme na dlouhý dřevěný vor a vydáváme se k jeskyni. Je to jedna z nejpopulárnějších jeskyní v NP Khao Sok.  V této jeskyni byly nalezeny fosilní korály. Jeskyně byla v minulosti využívána komunistickými povstalci. Vzpomínám, jak mě před lety přemluvili abych do jeskyně vstoupila. To už neudělám, zamávám děvčatům i Karimovi a raději si užívám na voru i ve vodě.

Pakarang Cave

Vybavené baterkami se vydávají na prohlídku této jeskyně. V jeskyni jsou k vidění  obří sloupy, stalagmity, stalaktity a vápencové rybníky s korálovými strukturami.

S větrem ve vlasech

Holky jsou zpět, společně si dáváme koupel a v jedné z chat, které je jakýmsi muzeem si dáváme skvělou sticky rice. Přes kopec se vracíme k lodi a s větrem ve vlasech se vracíme do přístavu. Cestou pro nás má Karim jedno překvapení. Zastavujeme v jedné laguně mezi skalisky a skáčeme šťastné do vody!

koupání v laguně

V přístavu jsme kolem 16 hodiny, kde je pro nás má Karim další obrovské překvapení. Přichází k nám chlapík, který nás před 12 lety vozil po jezeře na lodi. Nechápu jak nás poznává, to už neudržím slzy. Děláme si společnou foto. Pak už sedáme do auta. Ještě než se s Karimem rozloučíme, bere nás na večerní thajský trh nedaleko jezera.