New York 3

Memorial Day

Počasí stálo opět za houby, takže jsme šli pěšky k Museum of Modern Art (MoMa). Když jsme tam dorazili, zjistili jsme, že muzeum má v úterý zavřeno, takže jsme pokračovali dál do Central Parku a navštívili Metropolitan Museum of Art. No, nejen jídlo je v Americe předimenzované – i tohle muzeum bylo mega, ale opět to stálo za to – byly tam artefakty z různých období od starověkého Egypta po současnost. Já jsem se tam trochu ztratila, a ačkoli svůj orientační smysl považuji na ženskou téměř za nadprůměrný, měla jsem trochu problém vrátit se k východu. Jinak je však město NY na orientaci naprosto dokonalé a ztratit se v něm snad ani nedá – z jihu na sever vedou avenues a z východu na západ streets, většina z nich je jen očíslovaná, pouze některé mají jméno (většinou ty na jižním Manhattanu + ty známé ulice jako je Broadway).

Zpátky jsme to opět vzali přes Central Park a prohlédli si např. sochy H.Ch.Andersena nebo Alenky v říši divů. Přes Bow Bridge jsme se dostali až k domu Dakota, kde bydlel John Lennon. Tahle část Central Parku se jmenuje Strawberry Fields a je zde i známé kolo na zemi s nápisem Imagine. V této části CP rostou opravdu jahody – byly tak krásné, že jsem neodolala, ale byly dost nechutné. Cestou na hotel jsme ještě prošli kolem Carnegie Hall.

Strawberry Fields

Počasí se další den trochu umoudřilo, takže jsme se rozhodli vyjet na loď kolem Manhattanu po řekách Hudson a East se společností Circle Line Cruises z mola 83. Plavba trvala dvě hodiny – nejdřív mě trochu mrzelo, že jsme už neměli místa na otevřené palubě a seděli pod střechou (byť částečně prosklenou). Nakonec jsem však byla ráda, protože se během plavby zatáhlo a začalo opět pršet. Mrakodrapy na Manhattanu vypadaly s tím černým nebem trochu děsivě.

Den námořnictva

V Americe se zrovna slavil svátek – Memorial Day neboli den námořnictva, takže kolem nás neustále proplouvaly vojenské i historické lodě a nad hlavami nám létaly stíhačky. Po celém městě chodilo spoustu vojáků v různých uniformách. Svátek má původ v devatenáctém století, kdy byl zaveden jako připomínka na oběti Občanské války, kterým byly hroby zdobeny květinami. Tímto dnem v Americe rovněž neformálně začíná letní sezóna. Podle průvodce se tedy má slavit poslední pondělí v květnu, ale mě přišlo, že je to spíš celotýdenní akce.

World Trade Center

Po skončení plavby jsme metrem dojeli k World Trade Center a prohlédli si dva nové mrakodrapy, které se staví v oblasti, kde dřív stávala „Dvojčata“. Počasí už bylo pět v pohodě, tak jsme prošli Financial District – Wall Street, burzu, Trinity Church… Oběd jsme si dali u Brooklyn Bridge na mole č. 17– krevety jsou tady za stejnou cenu jako kuře, takže nebylo co řešit.

Pěšky jsme to pak vzali přes radnici, Municipal Building, oblast plnou soudních budov, čínskou čtvrť a Little Italy k metru a tím pak zpět do hotelu.

Americká burza

Kolem 20.30 hod. jsme šli k několik bloků vzdálené Empire State Building, vystáli cca hodinovou frontu a pak vyjeli výtahem do 86. patra (za příplatek se dalo vyjet až do 102. patra, ale to jsme již neabsolvovali).

Během čekání ve frontě se setmělo a nahoře náš čekal pohled pro bohy. Opět nemám slov na popsání toho dokonalého mraveniště světýlek. Viditelnost byla super, což bylo v podstatě naposledy za náš pobyt v NY. Podobně jsme si kdysi prohlíželi v noci Paříž z Eiffelovky, i když to samozřejmě nebyla taková výška.