Petrovy kameny, Švýcárna – Jeseníky 3

Domů » Všechny destinace » Česká republika » Olomoucký kraj » Petrovy kameny, Švýcárna – Jeseníky 3

Po červené na Švýcárnu a Petrovy kameny

Nevím, zda je lepší se zachumlat do peřiny na chatě Barborce nebo vyrazit na Silvestrovský výlet. Nakonec zvítězí radost z toho, že venku krásně nachumelilo a byl by hřích toho nevyužít. Trochu stezku, že nemáme s sebou lyže, brzy rozežene všechna ta krása kolem Pradědu.

Na Švýcárnu

Chata Švýcárna

Prvním cílem je Švýcárna, je těžké odhadnout jaké bude počasí, ale zatím dost fouká a mráz leze za nehty. K Švýcárně to není zase tak daleko, potkáváme hodně běžkařů, ale i pěší. Před chatou je narváno, těšíme se na teplou polévku. Trochu nás překvapí obrovská fronta a také, že není pořádně kam si sednout. Ale, kdo si počká, ten se dočká. Zkoušíme zelňačku a vývar. Není ještě ani poledne a tak pokračujeme ještě dále směrem k Červenohorskému sedlu. Nejdeme daleko, ještě asi 2 km. Je to dost z kopce, takže zpátky zase dost do kopce. Také někteří běžkaři kolem profrčí rychlostí, že rychle uskakujeme.

směrem na Čerenohorské sedlo

Turistická chata Švýcárna patří mezi nejstarší budovy v oblasti Jeseníků. Byla postavena již v roce 1887, její historie sahá ještě hlouběji. Švýcárna je ukázkovým příkladem přeměny pastevecké salaše na klasickou horskou chatu. Dnes slouží jako spolehlivá základna pro milovníky horské turistiky a běžeckého lyžování. Od chaty vede celá řada turistických cest.

Švýcárna

Turistické trasy od Švýcárny

Hlavní hřebenová trasa(červená značka) vede z Červenohorského sedla kolem Švýcárny na Praděd, k Ovčárně a dále až k chatě Alfrédce na jižním konci Hrubého Jeseníku nebo od Barborky do Karlovy Studánky. Žlutá značka vede přes Videlské sedlo kolem Orlíka a Kazatelen až ke známému penzionu Rejvíz Modrá značka pak údolím Kamenáče přes Vysoký vodopád do Bělé.. Opačným směrem pak zelená značka klesá do Koutů nad Desnou.

Součástí chaty je restaurace i ubytování. Celková kapacita chaty činí 48 lůžek ve dvou, tří, sedmi, osmi a deseti lůžkových pokojích.

Švýcárna

Chata Sabinka

Jdeme zpět k Ovčárně, tady patří naše zastávka další horské chalupě s poetickým názvem Sabinka. Chata nabízí ubytování a při jasném počasí i krásné výhledy na Praděd a Petrovy kameny a celé krásné okolí.

Sabinka

V restauraci je dost místa pro každého i jídelní lístek nabízí mimo polévek i další dobroty. Milujeme smažák, a tak si dáváme jeden dohromady. No, sedíme, tady už dost dlouho a tak ještě než půjdeme na Praděd, vystoupáme sjezdovkou na Petrovy kameny.

Petrovy kameny

Počasí je teď jak na houpačce, než vylezeme nahoru, je tu bílá tma. Ale my máme skvělou náladu a zase tak moc nám to nevadí. Uděláme poslední fotky tohoto roku a pokračujeme na horu nejvyšší a to je Praděd.

Petrovy kameny jsou třetím nejvyšším vrcholem Hrubého Jeseníku. Tvoří jej tři mohutná skaliska, vysoká 7 metrů, tvořená metamorfovanými horninami, fylity a kvarcity.

Teď v mlze jsou vidět jen jejich obrysy. Skály stojí v těsné v blízkosti historické  zemské hranice Slezska s Moravou. Petrovy kameny jsou z  botanického hlediska unikátním místem evropského významu.