NOVÝ ZÉLAND – JIŽNÍ OSTROV 2

Punakaiki – Palačinkové skály

Ráno jsem měla docela stres, protože recepční měla zamluvit místo ve vlaku a nějak se jí to nedařilo. Pak zase měla problém s telefonem a já už si myslela, že mi to dnes odjede. Nakonec se podařilo a autobusem jedu na vlakové nádraží. Jsem natěšená. Pojedu z Christchurch přes Canterbury Plain do Greymoutu. Společnost se jmenuje TranzAlpine. Po cestě je 16 tunelů a nejvyšší viadukt má 73 metrů. Počasí je celkem dobré, jen občas zaprší. Vagón má prosklenou střechu a veliká okna, aby bylo pěkně vidět. Míjím nádherné řeky, hory a údolí. Cesta trvá 4 a půl hodiny.

Arthurs Pass

Springfield a   řeka Waimakiriri

TranzAlpine vlakem opouštím Christchurch v 08:15 a nejdříve jedeme kolem zemědělské půdy, ale za chvilku už v dálce vidím zasněžené vrcholky Jižních Alp. Všude jsou stáda ovcí a skotu. Projíždíme městečko Springfield a v 09:20 TranzAlpine začíná stoupat do Jižních Alp, s výhledem do propasti na nádhernou řeku Waimakiriri  po pravé straně. Krajina je zde velkolepá. Za necelou hodinu, kdy míjíme zelené pláně a občas projedeme mlhou vlak zastavuje, aby si cestující mohli vyfotit krajinu.

Otira Tunel, řeka Grey a městečko Greymouth

Opouštíme slavnou trasu Arthurs Pass a vjíždíme do Otira Tunnel, který je 8,6 km dlouhý. Je to jeden z nejdelších tunelů na Novém Zélandu. Vlak nyní míjí hluboká údolí s širokou, ale mělkou řeku. Občas jsou vidět vodopády. Kolem 12:00 TranzAlpine pokračuje okolo řeky Grey. A to už se blížíme k Greymouth, malému městu, které je hlavním centrem na západním pobřeží.

Punakaiki

Docela prší, ale to tu je prý na běžném pořádku. Mám zde zajištěné ubytování a paní v recepci je moc milá, vše mi poradila a ještě jsem si u ní koupila průkazku na hostely YHA a teď mám všude slevu. Rovnou jsem si zamluvila výlet na Punakaiki. Neměla bych se tam jak dostat, je to 50 kilometrů od  Greymouth. Přijel fešný Maor a minibusem s pár nadšenci jedeme nejdříve na malou projížďku po městečku  Greymouth a do starého přístavu. Je to tu trochu strašidelný a hodně zašlý.

Ke skalám vede krátká cestička a pohybujeme se po stezkách okolo skalních útvarů. Sice fotím, ale mám v ruce deštník. Punakaiki, nebo jak se jim lidově říká The Pancake Rocks Vznikly před 30 miliony let z nepatrných fragmentů mrtvých mořských tvorů a rostlin, které dopadly na mořské dno asi 2 km pod povrchem. Obrovský tlak vody způsobil, že fragmenty ztuhly do tvrdých a měkkých vrstev. Postupně se vápenec zvedal až nad mořské dno. Mírně kyselý déšť, vítr a mořské vody vymodelovaly takto bizarní tvary.

Vrátili jsme se do hostelu a na pokoji jsem měla dvě Maďarky, povídaly jsme si dlouho do noci.